Sveiki,
kadangi tema, turbūt, naujausia, tad norėčiau pasiguost/paieškot pagalbos..
Žodžiu, nuo pradžių:
antradienio vakarą važiavau iš Vilniaus, Panevežio link, autostrada. greitis ~110 - 120 km/h, po kurio km kiekio
(~40 km nuo Vilniaus), atsidaro keistas garsas - toks, lyg užsikrautų kondensatorius ar fotoparato blykstė - garsas susitprėja, pasiekia epogėjų ir staigiai nuslopsta, paskui vėl viskas iš naujo, pamaniau, kad ratai/stabdžiai ar koks velnias ten įlindo. Pradedu dairytis virstančios eglės ir supratingų žmonių šalia padėtos taburetės. garsas staiga pasikeičia, senasis cypimas dingsta, staiga atsiranda duslus zirzimas, ne pastovus, su pertrūkiais, bet gana žemas ir neaiškus. prie Ukmergės surandu poisiavietę, stoju. variklis dirba ant laisvų sūkių, aplekiu strimgalviais visą SR-71'ąjį, apčiupinėju ratus, šalti, kaip ir oro temperatūra 30 km aukštyje.. lengu rankos judesiu, katapultuoju apsauginį variklio antvožą ir iškart gišu galvą prie turbinos - baisu, nes gyvenime neesu važinėjęs (žemiškieji benzinai juk neskraido, tiesa?
) su turbininiu automobiliu, o plius dar dyzelis, vien siurblio darbas, man atrodo kaip automobilio defektas
(p.s. gal šiek tiek ir hiperbolizuoju, tiesiog paranojiškai reaguoju į garsus, kurie neturi/neįprasti normaliam automobilio eksploatavimui), turbina tyliai kažką veikia - periodiškai įsijungia kažkas (persiprašau, jei tai normalu), lyg ventiliatoriaus garsas ar kaip tai pavadint, pazyzia dusliai kelias sekundes, paskui vel tyla, paskui vėl. eilinis skambutis kolegai - sako: "mėgink keliaut, jei jau kas, skambink, gelbėsim, nes kaip ir nieko blogo neturėtų įvykt, tik turbinos nesuk", klausom skrydžių bokšto patarimų ir mėginam pasiekt galutinį tikslą. kreiserinis skrydžio greitis pasiekia 100 km/h, ausų lokatoriai įjungti, bet kokios pašalinės priemonės, kaip automagnetola - išjungtos, net ACC rodo - OFF. garsai, po sustojimo, kaip ir dingo, bent jau nebebuvo tokie ryškūs.
... šiek tiek vėliau, pasiekus reikiamą aerouostą, išleidžiama važiuoklė, baiminantis "uždrožt" turbiną, lėktuvas ramiai, laisvais sūkiais paliekamas ataušt bent 4 minutes, (tiek vidutiniškai užtrunka, kad skrydžio operatorius įsikandęs cigaretę aplėktų aplinkui ir padėtų atramas ratams
). variklis išjungiamas, pilotas pasiima reikiamus darbinius rūbus, kadangi neturi daug laiko, lekia į angarą ir bandys pasikeist tepalus, oro, kuro, tepalų filtrus, nes lėktuvas eksploatuojamas tik dvi savaites ir pravažiuota su juo ~500 km.
... atvykus į angarą, paliekami aušti visi mazgai, pradedama oro filtro ištraukimo operacija. filtras pašalinamas lengvai, atsukus 5 varžtus ir apžiūrima dėžės būklė, viskas kaip ir tvarkoj, dulkiu siurbliu pašalinamos nereikalingos šiukšlės ir norima pakeist filtrą.. o gi žiū - še tau, boba, ir devintinės! detautoj ne tą filtrą padavė - ir per mažas ir per siauras ir dar per plonas! tyliai susikeikiama, pasiunčiamas pardavėjas šunim šėko pjaut ir bent jau prapučiamas filtras su oro kompresorium, nors vizuali filtro būklė - labai, net labai pusėtina. viskas surenkama ir keliaujama toliau - link kuro filtro.
... ilgai ir nuobožiai ieškomas prie galinio dešiniojo rato koks nors NSO, kuris turėtų bent kažkokį vizualinį panašumą į kuro filtrą - nesimato, vėlgi, trys keiskmažodžiai ir lendama po kapotu. visa laimė, nieks fitro korpuso nepavogė - rastas, tik šioks toks apmaudas, kad vis kliaudamasis "instrukcijomis iš forumo", bandai ieškot ten, kur nėra. (gal benzininiuose stovi gale, ar čia senesniuose modeiuose taip buvo? ) žodžiu filtras pakeičiamas be jokių didelių sunkumų - variklis iš pradžių vangiai vedasi, normalu, paskui apsispjaudo baltais reaktyvinio žibalo, kurio kvapas primena dyzelį, dūmais
gražiai klaksi, jei tą garsą galima pavadint maloniu ausiai, bet, atrodo, kurenasi, be problemų. liko trečiasis ir pats neįdomiausias etapas - tepalų pakeitimas.
..Nors buvo žinoma, kad per ilgesnį laikotarpį variklis nuleidžia niekam nereikalingą
tepalą į šoną, šiek tiek nustembama - tepalo ant variklio apsaugos - yra, deja, ir gan šviežio. nuimama variklio apsauga, pasirodo, ji iš vidaus padengta garso izoliacine medžiaga, kuri puikiai ir sugeria iššiskiriančius skysčius. tad tik maža dalis bėga pro šoną. atliekama vizuali inspekcija, nusprendžiama, kad didžiausia koncentracija atliekamo tepalo, kuris savo noru išlipo į viršų - vairuotojo pusėje, sunku nuspręst, nes jis toje pusėje pasiskirstęs tolygiai, dėžė kaip ir sausa - lieka arba riebokšlis (pfu, kas per žodis, asmeniškai - salnikas per amžius amžinuosius) arba kartelio tarpinė kažkur leidžia. galiausiai, nusprendžiama, kad reikia leist tepalą ir viską nuvalyt. žiūrėsim, gal užpylus naujojo kokie tai stebuklai įvyks ir pasimatys, kas leidžia. ką gi - nuleidimo varžtas sukelia įtarimų, nes tiesiog sukant jį - niekaip neišsisuka, reikia rankom sukt ir į save traukt (nuo kada? pirma mintis, o paskui dar toptelėjo - gal ir neblogai sugalvota, jei padarytos kokios nors išdrožos, kurios neleidžia išsukus varžto tiesiog išspjaut tam, kad neįlėktų varžtas į atidirbusio tepalo kibirą, mintyse sveikinimai išmoningisiems kolegoms konstruktoriams, kad - "apie viską - pagalvota"), bet varžtas tiesiog neišsisuka, o tabaluojasi sriegyje, vėl padūmyjam ir pamąstom - nu kažkaip reiks iškrapštyt, bet varžtas, kaip tikram mechanikui inžinieriui, pasiduoda, ir baigiamas išleist visas buvęs tepalas.
.. tepalo filtras randamas, džiaugsmingai nuimamos visos plastmasės, storoji žarna, kuri, kaip leidžia išsilavinimas suprast - eina į interkulerį taipogi pašalinama, ir turimas pusėtinas priėjimas prie tepalo filtro. žinoma, bėda po vieną nevaikšto, tad tenka pasieškot rimto rakto, tiksliau galvutės, kuri naudojama granatų užveržimui/nuėmimui, bet puikiai tinka ir Saab filtro atsukimui, deja, malonės tai nepadarė - teko gerokai pavargt, kol buvo atsuktas filtro korpusas, iš karterio dar išbėga kažkiek tepalo, visa laimė, kad tiesiai į talpą, kur supiltas ir senasis tepalas, gamtosaugininkai nesupyks
žodžiu - pakeičiamas filtras, kuris atrodė jau buvo priprendęs keitimui, pakeičiamos tarpinės viskas išvaloma, sudedama ir mėginama grįžt prie karterio, veržt varžtą. deja, čia irgi neapseita be nuotykių - varžtas atrodo įsukamas iki galo, bet neįsiveržia. nusprendžiama išsukt laukt, apžėt - dar kartą atlikus vizualinę - liečiamąją inspekciją pastebima, kad varžto vijoje yra karterio sriegio vijos dalis. tada pasidaro viskas aišku, persuktas karterio sriegis, ir kažkoks veikėjas, kuris prieš tai keitė tepalus - persistengė, riebiai, bet rusiški nusikeikiama, ir nusprendžiama, kad rytas protingesnis už paryčius (buvo apie trečia valanda nakties..), lėktuvas paliekamas angare, pėsčiomis patraukiama namo...
.. iš ankstaus ryto, pažadinami visi, kas turi didesnę patirtį ir paklausiama patarimo - ką daryt? atsakymas paprastas - imt karterį, arba dar mėgint vyniot silikoninės juostos ir tept su silikonu. taip ir padaroma, viskas sutvarkyta, varžtas įsuktas, deja, užvert normaliai neišeina.. kadangi reikės žūt būt grįžti į Vilnių, supilamas tepalas, atrodo, kad niekas niekur nebeleidžia, ramiai uždedama variklio apsauga. tepalo supilta ~5 ltr, iškart kyla įtarimas, nes remonto biblija - WIS'as, rodo, kad turėtų būt 5,5 ltr.
.. galiausiai lėktuvas išstumiamas iš angaro, išsiruošiama į trumpą, kelių km kelionę - jokių blogybių nepastebėta, tiesa, buvo stengtasi neviršyt išganingųjų 1,8 k rpm, kad nejungt turbinos, kol variklis neišilo. po to vėl tesiama kelionė truputį toliau. nusprendžiama, kad galima duot šiek tiek žibalo į variklį, ir tik PSSS! beveik, kaip subaru STI BOV'as, net privertė nusišypsot, žinoma, suprantama, kad kažkas negerai.. pamėginama dar karta pasiekt bent 2k rpm, bet turbina nebeturi tokios traukos.
.. stojam, pamatom, kad nusimovė ta pati, kaip prieš tai buvo pavadinta - IC žarna, na ne iki galo, bet esmė aiški - blogai užveržtas "chamutas". viskas patvarkoma ir kylama į ilgąją kelionę - 200 km atgal į Vilnių.
.. paranojiškai visą kelią įjungiamas "pensininko kruizinis režimas" ir greitis, kaip nupjauta - 90 km/h. tikrąją to žodžio prasme, rajoniniame kelyje Panėvežys - Šiauliai, lenkia sodininko - skraidūno skrybėles užsidėję pensininkai
priverte stipriai stipriai šypsotis. pasiekus autostradą, greitis ne daugiau, nei 120 km/h, kai lenkiama, o tokių lenkimų buvo viso labo 2!
.. grįžus į Vilnių, lėktuvas saugiai nutūpia ant tako, kuris turėtų vadintis žole, tačiau ten beliko tik pavadinimas ir ekologinės policijos uždarbiavimo punktas..
Ryte, patikrinami tepalai - lygis kiek padidėjęs, rodo 3/4 mažosios normos, na visų pirma, apkaltinamas reljefas, kad gal nelygiai stovėjo, gal ką..
..ryte važiuojama į darbą, kamštis, kažkas pasmirsta iš priekio prie sankryžos, lyg ir dyželiu ir tepalais, sunerimstama, bet priekyje pastebimas žemės vabalas - AUDI C4 caravan 2,5 TDI, ar kaip ir kaip jis ten vadinas.. baltų dūmų šleifas, apramina širdį. tačiau prie pat pat darbo, davus šiek tiek žibalo - pastebimas traukos trūkumas, sunerimstama, tačiau, daugiau begėtis ir patikrint, kas negerai - nebevo kur. lėktuvas ramiai ilsisi pakilimo take, prie darbo visą dieną.
.. Vakare eilinį sykį patikrinamas tepalo lygis - jo gerokai virš didžiosios normos, nors lėktuvas stovėjo visą dieną neužvestas, ant lygaus pagrindo, įjungus, eilinį sykį, pensininko režimą grįžtama namo..
P.S. jokių lempučių, jokių CE, jokių tepalo slėgio ar SID'o problemų nėra. jokios klaidos, bet tepalo lygis kyla - aušinimo skysčio lygis - nekrenta, išvada viena - tai kuras.
pirmasis klausimas - iš kur? ką, sietelis užsikimšęs? purkštukų gumytės? kodėl staiga pradėjo kilt tepalo slėgis? sutinku, kad gal problema buvo ir anksčiau, tik ji išeidavo pro karterio varžtą, o kai viskas užsisandarino, plius pasikeitė tepalai - sukilo šiukšlės iš karterio ir prasidėjo bėdos?
būtų labai smagu, kad pasidalintumėt mintim, patarimais, ir žinoma - skaudžiausia dalim - preliminarom kainom. gal kas nors iš Aeropolio meistrų/vadybininkų papasakotų, kiek kainuotų visas malonumas, kuris aprašytas auksčiau?
P.P.S. Sorry už ilgą istoriją, tiesog jau nebeaišku kur ir ko griebtis, ką daryt ir kur ieškot bėdų, tad bandžiau pažiūrėt pro šiokią tokią įronijos prizmę.. ir tikiuosi nepabodo skaityt
ačiū iš anksto.
P.P.P.S. auto nurodytas paraše..